Consumenten hebben weer stem in verkiezing

geplaatst op donderdag 26 oktober 2017

Tweewielerwinkel-van-het-jaar-2017-137-272x181

Bij de vorige editie van de Tweewielerwinkel van het Jaar-verkiezing is de consumentenstemming geïntroduceerd. Het resultaat was overweldigend, uiteindelijk hebben ruim 37.000 consumenten laten weten wat ze van ‘hun’ tweewielerwinkel vonden. Op 1 november 2017 gaat het stemplatform voor uw winkel weer open!

De verkiezing kreeg bij de vorige editie een vernieuwde opzet, waarin de consument een veel prominentere stem heeft in de beoordeling. Daarnaast is de prijs uitgebreid met Gemeentewinnaars en Provinciewinnaars (in Nederland en België) om meer winkels te kunnen laten profiteren van de titel als erkenning van kwaliteit en vakmanschap.

Zelfde opzet, andere beoordeling
Hoewel de opzet met consumenten die stemmen op winkels hetzelfde is gebleven, heeft Tweewieler als organisator van de verkiezing wel een aantal verbeterpunten uit de vorige editie opgedaan. Een veelgehoorde reactie kwam op de keuze om winkels te rangschikken puur op het beoordelingscijfer. Om hier gehoor aan te geven, hebben we voor de 2018-editie besloten de weging anders te doen.

Weging beoordeling – stemmen = 50 – 50
Het aantal stemmen dat een tweewielerwinkel krijgt, telt nu voor het eindresultaat voor de helft mee, evenals de beoordeling (gemiddelde van de 4 rapportcijfers) die de tweewielerwinkel krijgt. De wegingsfactor is dus 50-50. Het aantal stemmen en het beoordelingscijfer bepalen samen, in gelijke weging, het eindcijfer. Eindigen twee genomineerde winkels in 1 gemeente exact gelijk, dan wint degene met de hoogste beoordeling. Hiermee vervalt ook de prijs die werd uitgereikt voor de winkels met de meeste stemmen.

Verbeterpunten voor uw winkel?
Door de consumentenbeoordeling komt een schat aan data en reviews binnen. Op basis hiervan kunnen winkels een benchmarkrapport ontvangen. Ook op basis van feedback uit de vorige editie, is besloten het Reviewveld op het stemplatform van uw winkel aan te passen. Stemmers kunnen hier hun mening over uw winkel geven. Om meer opbouwende informatie te verkrijgen, wordt in het Reviewveld nu de tekst opgenomen: ‘Heeft u verbeterpunten voor uw tweewielerwinkel?’

5 Vlaamse provincies
Veel reacties ontvingen we ook vanuit België. Bij de vorige editie werden de Vlaamssprekende provincies als 1 provincie beschouwd. Maar ook bij onze Zuiderburen wilde men graag per provincie kunnen profiteren van de titel Provinciewinnaar. Vandaar de beslissing om genomineerde tweewielerwinkels te laten meedoen in 5 Belgische provincies. In verband met de voertaal (Nederlands) heeft de organisatie de Belgische provincies bepaald op: West Vlaanderen, Oost Vlaanderen, Antwerpen, Limburg, Vlaams-Brabant. Vlaamstalige tweewielerwinkels in het Brussels Hoofdstedelijke Gewest die willen meedoen, rekent de organisatie als behorend tot de provincie Vlaams-Brabant.

Elke winkel zijn eigen unieke url
Elke tweewielerwinkel die meedoet, krijgt zijn eigen unieke stempagina via het ‘Stemplatform Tweewielerwinkel van het Jaar’. Voor elke winkel zal een unieke url beschikbaar zijn waar klanten hun stem kunnen uitbrengen. Een voorbeeld: als fietsenwinkel Janssen Fietsen meedoet, zal de url worden tweewielerwinkelvanhetjaar.nl/janssenfietsen. Deze unieke url’s maakt Vote Company aan op basis van data die Tweewieler aanlevert. Algemene flyers en posters zijn vanaf 1 november 2017 gratis te downloaden bij het tabblad ‘Promotiemateriaal’. Gepersonaliseerde posters en flyers zijn via de webshop voor een paar tientjes te bestellen.

Stemperiode 1 november – 24 december 2017
Voor het meedoen via uw eigen unieke online stempagina, krijgt u informatie van ons:

  • In de week van 16 oktober 2017 ontvangt u de persoonlijke uitnodigingsbrief om mee te doen.
  • Op 1 november 2017 gaat het Stemplatform www.tweewielerwinkelvanhetjaar.nl live en dus ook uw unieke url.
  • Op 24 december 2017 sluit het Stemplatform www.tweewielerwinkelvanhetjaar.nl en dus uw unieke url.

Uw winkel promoten
Voordelen van de nieuwe opzet zijn:

  • Deelnemers (minimaal 75 stemmen) krijgen handvatten (consumentenbeoordeling en benchmarkrapport) om hun tweewielerwinkel verder te ontwikkelen.
  • De bredere opzet met Gemeente- en Provinciewinnaars biedt meer winkels de mogelijkheid om hun winkel richting (potentiële) klanten te promoten en daardoor de omzet te verhogen.
  • De titels zijn een erkenning voor ondernemerschap en vakkennis richting consument en leverancier.

Vakjury
Ook deze editie zal de vakjury de uiteindelijke totaalwinnaar van de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar bepalen. De vakjury beoordeelt hiervoor de 17 Provinciewinnaars (12 NL, 5 B). Deze beoordeling wordt aangevuld met de resultaten van de Mystery Shopper, en die uit de financiële bedrijfsvergelijking. Op basis van al deze aspecten selecteert de vakjury de uiteindelijke winnaar van de titel Tweewielerwinkel van het Jaar 2017.

MBL_facebook_icon_grijs
MBL_twitter_icon_grijs
Hoofdsponsor
Organisatie
Ambassadeur
AGM Scooters
Vrienden van verkiezing
 
 
 
Ook Vriend van de Verkiezing worden? Kijk hier voor de mogelijkheden!
Kika_klein
OndernemersUnited_klein
LeukVoorJou_klein
VoteCompany_klein